Projekt Let’s cook! Gotujmy! Давайте готовить!

Projekt: Let’s cook! Gotujmy! Давайте готовить!  – od 01 maja 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Let’s cook! Gotujmy! Давайте готовить!- w ZSO w Sokółce rozpoczęły się zajęcia w ramach projektu profilaktycznego, propagującego naukę języków obcych (j. angielskiego i j. rosyjskiego) połączoną z warsztatami kulinarnymi, pozwalającymi uczestnikom projektu wyjść z szarej rzeczywistości i otworzyć się na cały świat. Projekt ma na celu wskazanie uczestnikom alternatywnych form spędzania czasu wolnego z dala od nałogów i uzależnień. W czasach, gdy zagrożenie uzależnieniami typu alkohol, narkotyki i inne używki, staje się poważnym problemem społecznym, niezwykle istotne jest wskazanie dzieciom takich działań, które uchronią je przed nałogami oraz dadzą szanse na lepszy rozwój edukacyjny i rozwijanie swoich relacji społecznych. Wśród beneficjentów projektu są uczniowie pochodzący zarówno z rodzin z problemem alkoholowym, jak również z domów, gdzie takiego problemu nie ma. Autorzy chcą zaproponować takie formy spędzenia czasu wolnego, które uchronią przed zbyt wczesnym kontaktem z używkami, zachęcą do poznawania świata, ludzi i innych kultur, pozwolą rozwijać zainteresowania i poznawać języki obce „od kuchni”.

Deserki na Dzień Matki

Tematem pierwszych zajęć były desery. Te warsztaty kulinarne były skierowane do uczniów szkoły podstawowej. Uczestnicy warsztatów poznali nowe słowa w języku angielskim i rosyjskim (nazwy składników, czynności wykonywane podczas przygotowywania potrawy). Poznali proste przepisy, nauczyli się jak można szybko samodzielnie przygotować deser-niespodziankę dla swojej mamy z okazji Dnia Matki. W ramach zajęć praktycznych pod opieką p. Marty Jóźwik oraz p. Małgorzaty Chociej uczennice klasy szóstej opanowywały sztukę przygotowywania naleśników. Okazało się, że wykonanie ciasta o prawidłowej konsystencji nie jest wcale takie proste a jeszcze bardziej skomplikowanym wydał się proces właściwego nalewania ciasta na patelnię i uformowanie placka naleśnikowego. Oczywiście, zdaniem młodych kucharek, najsmaczniejsze są naleśniki na słodko. Jako farszu do naszych placków naleśnikowych użyliśmy konfitur i dżemów z własnych spiżarni: wiśniowych, truskawkowych oraz z czarnej porzeczki i mirabelek. Dopełnieniem smaku był kleks bitej śmietany oraz świeże owoce. Wszyscy degustatorzy potrawy stwierdzili jednogłośnie, że naleśniki są przepyszne i nie mogą się już doczekać kolejnych zajęć.

Smoothie, коктейль – czyli letni owocowy koktajl
W ostatnim tygodniu nauki odbyły się zajęcia warsztatowe skierowane do uczniów klasy piątej. Uczestnicy z pomocą nauczycieli p. Marty Jóźwik oraz p. Małgorzaty Chociej przygotowywali pyszne koktajle. Do ich przygotowania wykorzystano sezonowe owoce takie jak truskawki, maliny, czereśnie oraz banany. Owoce łączone były z kefirem, śmietaną lub mlekiem, dosładzane miodem. Zdaniem uczestników najsmaczniejsze okazały się koktajle bananowe i malinowe. Uczniowie poznali sposób przygotowania koktajlu w języku angielskim i rosyjskim.

Shepherd’s Pie, картофельная запеканка – zapiekanka ziemniaczana
Zajęcia skierowane były do uczniów klasy I B gimnazjum. Młodzi ludzie poznali słownictwo dotyczące powyższych zagadnień kulinarnych z języka angielskiego i rosyjskiego, następnie przygotowali trzyjęzyczny przepis wraz ze zdjęciami przyrządzonej potrawy. Podczas warsztatów kulinarnych samodzielnie przyrządzili zapiekankę ziemniaczaną według tradycyjnego przepisu polskiego. Zajęcia te skoordynowane były z odbywającym się w naszej szkole Dniem Pieczonego Ziemniaka.

Jesienne przetwory
Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkoły kl. IB gimnazjum. Uczestnicy z pomocą nauczyciela przygotowywali przetwory na zimę wykorzystując sezonowe owoce i warzywa. Hitem wykonanych przetworów okazał się dżem pomarańczowy z dyni. Pani Małgorzata Chociej zapoznała uczniów z różnymi sposobami konserwowania żywności, np. suszeniem, soleniem czy pasteryzacją. Poznali też nowe słownictwo w języku angielskim i rosyjskim związane z przygotowywaniem zadania.

Pumpkin Pie, тыквенный пирог – halloweenowe ciasto dyniowe
Zajęcia dla uczniów klasy I A gimnazjum. Uczniowie poznali słownictwo dotyczące powyższych zagadnień kulinarnych z języka angielskiego i rosyjskiego. Następnie przygotowali z pomocą nauczycieli p. Katarzyny Chociej i p. Małgorzaty Chociej ciasto z dynią. Zajęcia te skoordynowane były z obchodzonym w październiku w krajach anglojęzycznych świętem Halloween.

„You are as sweet as a cupcake”,пирожное – babeczki
Zajęcia dla uczniów klasy VI szkoły podstawowej. Poznali oni słownictwo dotyczące powyższych zagadnień kulinarnych z języka angielskiego i rosyjskiego. Uczniowie upiekli babeczki w kilku smakach. Po upieczeniu okazało się, że niektóre zawierały w środku niespodziankę – wróżbę andrzejkową.

Pierniczki świąteczne
Zajęcia dla uczniów klas drugich gimnazjum. Uczniowie poznali słownictwo dotyczące powyższych zagadnień kulinarnych z języka angielskiego i rosyjskiego. Następnie upiekli z pomocą nauczycieli pierniczki. Przygotowanie ciasta okazało się nietrudne a wykrawanie świątecznych wzorów ciasteczek sprawiło wiele radości. Kolejnym etapem było samodzielne ozdobienie każdego pierniczka. Pięknie przygotowane, zapakowane wraz z kartką z życzeniami świątecznymi były wręczane jako słodki upominek gościom podczas Jasełek.

Uczniowie poznawali słownictwo związane z wykonywaną potrawą, tradycje kulinarne, tworzyli własne przepisy podczas zajęć w języku angielskim i rosyjskim. Wszystkie zajęcia warsztatowe były poprzedzone nauką języków obcych.

Spotkanie z dietetykiem

Podczas spotkania z dietetykiem uczestnicy projektu poznawali zasady zdrowego racjonalnego żywienia, uczyli się jak prawidłowo skomponować jadłospis, by zawierał wszystkie niezbędne składniki odżywcze i wykluczał to co zbędne organizmowi.

Dzięki tym działaniom uczniowie:
• zaczęli świadomie dbać o zdrowy styl życia z dala od uzależnień,
• rozwijali sprawności językowe,
• wyrobili nawyki kulturalnej rozrywki i zdrowej rywalizacji,
• nauczyli się umiejętnego odreagowania negatywnych emocji,
• wzmocnili poczucie własnej wartości,
• poznali tradycyjne dania kuchni polskiej, brytyjskiej i rosyjskiej.
Projekt, dzięki realizacji w języku angielskim i rosyjskim, stanowi ciekawą alternatywę dla innych tego typu działań w dziedzinie gastronomii. Autorzy zaproponowali uczestnikom projektu takie formy spędzenia czasu wolnego, które w przyszłości uchronią ich przed zbyt wczesnym kontaktem z używkami, zachęcą do poznawania świata, ludzi i innych kultur, pozwolą rozwijać zainteresowania i poznawać języki obce „od kuchni”. Na koniec projektu powstał mini poradnik kulinarny z przepisami potraw, które były sporządzone podczas realizacji.