Klasy trzecie

Tęcza w słoiku – grudzień 2022 r.

Potrzebne:
– 4 słoiki,
– sól,
– barwniki,
– woda,
– łyżeczki, pipeta, próbówka.
Wykonanie:
Do czterech słoików wlewamy taką samą ilość wody. Do pierwszego słoika wsypujemy 3 łyżeczki soli, do drugiego – 2, do trzeciego – 1, zaś do ostatniego nic. Sól mieszamy do całkowitego rozpuszczenia. Do każdego słoika dodajemy różny barwnik. Za pomocą pipety przenosimy każdą z cieczy do próbówki zaczynając od tej z największą ilością soli, aż do tej bez soli.
Wniosek:
Im więcej soli, tym bardziej wzrasta gęstość substancji. Dzięki temu, że nasze ciecze są różnej gęstości, nie mieszają się tak szybko i tworzą warstwy w próbówce, dając nam efektowną tęczę.

Tornado w słoiku – grudzień 2022 r.

POTRZEBNE
• słoik
• woda
• płyn do mycia naczyń
• brokat (opcjonalnie)
WYKONANIE
Wlewamy do słoika wodę, pozostawiając ok. 5 cm luzu. Dodajemy około 2 łyżeczek płynu
do mycia naczyń i ewentualnie szczyptę brokatu. Zakręcamy słoik i trzymając za zakrętkę, energicznie kręcimy nadgarstkiem, tak by wprawić słoik w ruch obrotowy.
OPIS DOŚWIADCZENIA
Kiedy zimne i ciepłe powietrze mieszają się i są wprawione w wir, powstaje trąba powietrzna. Woda ze środka słoika zaczyna wirować później niż woda przy jej ściankach i kiedy postawimy słoik na stole, możemy zauważyć, jak zewnętrzna część cieczy zwalnia, a środek wciąż wiruje. Tak właśnie powstaje wir.
Płyn, który znajduje się bliżej ścianek słoika musi pokonać większą drogę niż ten wewnątrz, dlatego dochodzi do zawirowania, czyli zwiększenia prędkości w środku. Jest to efekt podobny do tornado, tylko, że biorą w nim udział cząsteczki wody, a nie powietrza, tak jak w przypadku trąby powietrznej.

klasa 3a

Rozkwitająca lilia wodna –  listopad 2022 r.

Rozkwitająca lilia wodna to jeden z bardziej widowiskowych eksperymentów. Przygotowaliśmy kwiaty z papieru, które po włożeniu do wody naprawdę rozkwitły. Ten prosty eksperyment dla dzieci wygląda jak czary!
Materiały i przybory:
• kolorowy papier
• nożyczki
• klej
• miska z wodą
1. Z kolorowego papieru wytnij kształt kwiatka oraz liści.
2. Zaginamy płatki lilii do środka. Kwiatki układamy na wodzie.
3. Po kilku – kilkunastu minutach kwiatki rozkwitają.

Papier składa się głównie z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary. Kapilary są to cieniutkie rurki, dzięki którym w roślinach woda może być transportowana nawet na wysokość powyżej 10 metrów. Po włożeniu papieru do wody, wskutek sił działających w kapilarach na cząsteczki wody, papier pęcznieje. To dzięki temu zjawisku lilie rozkwitają tak, jak zwiędnięte kwiaty po włożeniu do wody.

To doświadczenie znaleźliśmy w książce: Świat nauki w niezwykłych eksperymentach H. J. Press’a.

klasa 3a

klasa 3b

Bańka w bańce – październik 2022 r.

BAŃKA W BAŃCE
Potrzebujemy:
• 1 łyżeczkę cukru
• 2 łyżeczki płynu do naczyń
• 1 słomkę
Wykonanie:
1. Szklankę napełnij do połowy wodą, dodajemy cukier, płyn i mieszamy łyżeczką,
2. Powstałym płynem nawilżamy blat stołu i nabieramy płyn do słomki,
3. Robimy bańkę średniej wielkości, następnie cykl powtarzamy i teraz słomkę wkładamy do już powstałej bańki.

Wniosek:
Powietrze istnieje chociaż nie można go zobaczyć, powietrze można zamknąć w określonej przestrzeni. Bańka mydlana wypełniona jest wydychanym przez dziecko powietrzem.

klasa 3a

klasa 3b

 

Jak można zmienić kolor płatków kwiatów? – wrzesień 2022 r.

We wrześniu klasy 3a i 3b wykonały doświadczenie dotyczące sztucznej zmiany koloru płatków kwiatów. Dzięki temu eksperymentowi uczniowie mogli obserwować ruch wody w roślinach.
Do doświadczenia użyto kwiatów z białymi płatkami (goździki, margerytki), barwniki spożywcze oraz wodę w naczyniu.
Efekty naszej pracy można podziwiać na zdjęciach.

klasa 3a

klasa 3b