Cel główny:
Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów Zespołu Szkół
Ogólnokształcących w Sokółce poprzez realizację
programów rozwojowych szkół w okresie od XI 2011 do
2013.
Cele szczegółowe:
Zapewnienie uczniom SP i Gimnazjum szerokiej oferty
edukacyjnej obejmującej zajęcia
matematyczno-przyrodnicze, językowe, szachowe, bionikę
oraz wycieczki edukacyjne w okresie realizacji projektu.
Zmniejszenie trudności i deficytów rozwojowych uczniów
SP i Gimnazjum poprzez objęcie ich zajęciami
logopedycznymi, socjoterapeutycznymi oraz terapii
pedagogicznej w okresie trwania projektu.
Uzupełnienie braków uczniów SP i Gimnazjum poprzez
wzrost wiedzy i umiejętności w okresie realizacji
projektu.
Uzupełnienie braków uczniów SP i Gimnazjum poprzez
wzrost wiedzy i umiejętności w okresie realizacji
projektu.
Uczniowie będą uczestniczyli w zajęciach rozszerzających
wiedzę z języka angielskiego oraz zajęciach koła
ratunkowego. W trakcie realizacji tych zadań uczniowie
będą poszukiwać w różnorodnych źródłach informacji na
wybrane tematy, tworzyć opowiadania, wywiady,
prezentacje multimedialne, zdjęcia, plakaty, występy, w
języku angielskim oraz wyrównywać braki z tego
przedmiotu co pomoże im odważniej spoglądać w
przyszłość.
PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z JĘZYKA
ANGIELSKIEGO DLA GIMNAZJUM
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program ten został przygotowany dla uczniów gimnazjum,
którzy nigdy nie uczyli się języka angielskiego lub mają
bardzo duże problemy w nauce tego przedmiotu i
przyswajaniu wiedzy niezbędnej do zdania części
językowej egzaminu gimnazjalnego. Uczestnictwo w tego
typu zajęciach pozwoli uczniom nadrobić zaległości
powstałe w skutek niesystematycznej nauki, ale również
solidnie powtórzyć materiał z bieżących lekcji.
Program przeznaczony jest do realizacji na lekcjach
dodatkowych w wymiarze jednej godziny w tygodniu, co
daje około 35 godzin w roku szkolnym. Uczniowie są
zobowiązani do prowadzenia zeszytów do zajęć
wyrównawczych. Dodatkowe podręczniki nie są
przewidywane, natomiast uczniowie biorący udział w
zajęciach będą otrzymywać materiały przygotowane przez
nauczyciela.
CZAS REALIZACJI PROGRAMU
Program przeznaczony jest do realizacji w ciągu jednego
roku szkolnego.
CELE EDUKACYJNE PROGRAMU
Aby nauka języka obcego była efektywna, uczeń powinien
rozwijać oraz w miarę możliwości integrować podstawowe
sprawności językowe (language skills): receptywne–
czytanie i słuchanie oraz produktywne– mówienie i
pisania. W nauce języka obcego istotne jest również
rozpoznawanie i prawidłowe stosowanie struktur
gramatycznych oraz opanowanie i poszerzanie znajomości
leksyki.
SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU
Uczeń potrafi:
·
prawidłowo używać zwrotów grzecznościowych, dopasowanych
do różnych sytuacji i kontekstów,
·
formułować krótkie wypowiedzi na określone tematy,
·
wyszukać z tekstu (zarówno czytanego jak i słuchanego)
najważniejsze informacje,
·
przetwarzać informacje zawarte w tekście,
·
kształtować umiejętność ogólnego rozumienia wypowiedzi,
·
stosować struktury leksykalne i gramatyczne w różnego
typu ćwiczeniach,
·
korzystać ze słowników językowych i innych materiałów
językowych.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
·
systematyczne uczęszczanie na zajęcia wyrównawcze,
·
aktywny udział w zajęciach,
·
systematyczne wykonywanie zadań domowych,
·
stosowanie odpowiednich form pracy (praca grupowa i
indywidualna),
·
stosowanie różnorodnych metod pracy (burza mózgów, praca
z tekstem, praca ze słownikiem, pytania i odpowiedzi),
·
wykorzystywanie metod aktywizujących.
TREŚCI NAUCZANIA
Funkcje i sytuacje językowe:
·
przedstawianie się,
·
zwroty grzecznościowe na różne okazje,
·
opis osób i rzeczy,
·
określanie położenia rzeczy, miejsc itp.
·
robienie zakupów,
·
wyrażanie próśb,
·
wyrażanie czynności teraźniejszych tymczasowych i
stałych,
·
opowiadanie o czynnościach przeszłych.
Leksyka:
·
określanie czasu (dni tygodnia, miesiące, daty, pory
roku, pory dnia godziny)
·
zajęcia codzienne (czynności rutynowe)
·
czas wolny / rozrywka (formy i sposoby spędzania wolnego
czasu)
·
rodzina i przyjaciele (nazwy członków rodziny,
przymiotniki opisujące wygląd zewnętrzny i cechy
charakteru)
·
dom (nazwy pomieszczeń w domu, rodzaje budynków, nazwy
mebli i sprzętów domowych)
·
szkoła (nazwy przedmiotów lekcyjnych, opis szkoły,
klasy)
·
sport (nazwy dyscyplin sportowych)
·
odżywianie (nazwy artykułów spożywczych i posiłków)
·
zdrowie (nazwy dolegliwości, nazwy części ciała)
Gramatyka:
·
szyk wyrazów w zdaniu,
·
liczba pojedyncza i mnoga rzeczowników,
·
określanie przynależności (dopełniacz saksoński),
·
przedimki określone i nieokreślone,
·
zaimki osobowe i dzierżawcze,
·
przyimki miejsca, czasu i ruchu,
·
stopniowanie przymiotników,
·
czasowniki„to be” i„have got”,
·
konstrukcje z„there is / are”,
·
czasy gramatyczne: Present Simple,
Present Continuous, Past Simple, Past Continuous.
OCZEKIWANE EFEKTY
Uczniowie, którzy biorą udział w zajęciach lepiej radzą
sobie z nauką języka angielskiego, chętnie włączają się
do pracy na lekcji. Dzięki repetycjom ich wiedza jest
usystematyzowana.
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja programu będzie przeprowadzona na koniec roku
szkolnego za pomocą testu końcowego. Dodatkowo w trakcie
trwania roku szkolnego będą przeprowadzane krótkie testy
badające przyrost wiedzy uczniów. Dodatkowo przewiduje
się przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej dla uczniów.
|