ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 

W SOKÓŁCE


Ostatnia aktualizacja: 09 października 2013

Strona główna

 

 

 

 

 

Zadanie 4. Zajęcia dodatkowe - "Koła ratunkowe" (wyrównawcze) 

 

 Zajęcia socjoterapeutyczne

 

prowadząca - Jolanta Dąbrowska

Dyrekcja

Wydarzenia

Komunikaty

Nauczyciele

Sport

Biblioteka

Świetlica

Koło wolontariatu

Koło miłośników historii

Koło szachowe

Plan zajęć

Samorząd uczniowski

Dokumenty szkolne

Klasy

Rada Rodziców

Historia

Linki

Patron szkoły


© ZSO w Sokółce 2008

     

 

W ramach zajęć funkcjonują dwie grupy – 9 uczniów z kl. IIIa (zajęcia odbywają się we środy) oraz 9 uczniów z kl. Ib (zajęcia odbywają się we czwartki).

Celem  głównym zajęć jest zmniejszenie trudności i deficytów rozwojowych uczniów i uczennic  gimnazjum poprzez objęcie ich zajęciami socjoterapeutycznymi w okresie trwania projektu. W ramach ustrukturalizowanych spotkań grupowych poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia i zabawy uczestnicy zajęć realizują zaplanowane cele szczegółowe:

Terapeutyczne:

-         budowanie pozytywnego obrazu siebie i zwiększenie poczucia własnej wartości

-         wzbudzanie wiary w siebie i swoje możliwości

-         zwiększenie poziomu otwartości i zaufania wobec siebie i innych

-         stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych

-         stwarzanie sytuacji do otwartej komunikacji

Edukacyjne:

-         rozwijanie umiejętności lepszego poznawania i rozumienia siebie oraz rozpoznawania problemów własnych i innych osób

-         nabywanie wiedzy o sposobach radzenia sobie w różnego typu sytuacjach trudnych

-         zdobycie umiejętności porozumiewania się i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów z dorosłymi i rówieśnikami,

-         uczenie różnych sposobów odreagowywania negatywnych emocji

-         doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji

-         dostarczenie wiedzy nt. skutecznej i nieskutecznej komunikacji

-         zdobycie umiejętności wyrażania uczuć negatywnych

Rozwojowe:

-         zaspokajanie potrzeb: bezpieczeństwa, kontaktu, przynależności, akceptacji, uznania i samodzielności

-         zaspokojenie potrzeby nawiązania bliskiego kontaktu z osobą dorosłą,

-         rozwijanie umiejętności społecznych w relacjach z rówieśnikami

-         poznawanie własnych umiejętności i predyspozycji

-         kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania umożliwiających nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych

-         zaspokojenie potrzeby wyrażania siebie

-         budowanie poczucia wspólnoty grupowej.

 

W roku szkolnym 2012/13 zajęcia prowadzone są  w dwóch 9-cio osobowych grupach, odbywają się we wtorki i w piątki.  Prowadzone zajęcia socjoterapeutyczne oparte są na metodach warsztatowych. W trakcie zajęć  tematyka i forma przekazu dostosowana jest do możliwości grupy, a także do poziomu jej otwartości (wzajemnej znajomości, poczucia bezpieczeństwa poszczególnych uczestników). Podczas zajęć główny nacisk jest położony  przede wszystkim na relacje interpersonalne (pomiędzy uczestnikami oraz interakcje z prowadzącym). Poważniejsze trudności lub wątpliwości uczestników omawiane są  podczas spotkań indywidualnych (z dzieckiem, jego rodzicami, wychowawcą). Podczas zajęć prowadzący tak koordynuje  pracę grupy, żeby dziecko ujawniając swoje indywidualne troski nie poczuło się zbytnio skrępowane lub nie odczuło negatywnych emocji związanych z nadmiernym „odkryciem się”.

                Oddziaływania socjoterapeutyczne skierowane są przede wszystkim na następujące obszary:

- sferę poznawczą, poprzez wzbogacanie wiedzy o sobie i o otoczeniu, a także o odmiennych sposobach funkcjonowania w   różnego rodzaju relacjach społecznych;

- sferę emocjonalną, poprzez umożliwienie wyrażania emocji oraz odreagowanie trudnych przeżyć  i emocji w warunkach wzajemnego zainteresowania, cierpliwości i ;

- sferę zachowania, poprzez zastępowanie przejawów trudnych zachowań nowymi oraz wzbogacenie indywidualnego zestawu  zachowań o nowe wzorce, które mogą umożliwić dziecku bardziej satysfakcjonujące kontakty z rówieśnikami.