Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i
kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez
człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w
szachy w młodszym wieku szkolnym wpływa wszechstronnie
na rozwój uczniów. Dzieci uczące się grać w szachy
dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając
sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą
się i doskonalą swoje umysły. Grając w szachy, musimy
przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy
szachista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem, ale i
wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić w
jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój
psychiczny i intelektualny dziecka:
1. Rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową
dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne
rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w
jedną harmonijną całość;
2. Aktywność twórcza – specyfika gry w szachy
wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia.
Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na
niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na
szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność;
3. Rozwijanie pamięci i uwagi – główną
umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania
każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach
najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje
ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli
wzorzec (P.G. Zimbardo, F.L. Ruch: „Psychologia i
życie”. Warszawa, 1997. s.198). Towarzyszy temu rozwój
wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
4. Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą
czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami
psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych (Tamże,
s.196) i ten właśnie rodzaj myślenia gra szachowa
rozwija najpełniej;
5. Rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy
wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd
innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na
niepowodzenia;
6. Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci
mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą
do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać
określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy
ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź
też obniżają sobie skalę trudności;
7. Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w
kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą
jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i
adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o
nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka
zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.
Turniej Szachowy o Puchar Dyrektora Szkoły w
kategorii gimnazjum - 22 maja 2013 r.
Turniej Szachowy o Puchar Dyrektora Szkoły w
kategorii gimnazjum - 22 maja 2013 r.
W dniu
22.05.2013 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących
rozegrano turniej szachowy o puchar dyrektora w
kategorii gimnazjum. W zawodach wystartowało 36
uczniów. Zawodnicy rozegrali po siedem partii systemem
szwajcarskim ( 15 min na zawodnika)
Zwycięzcy
to:
Aleksandra Kozaczyńska
Rafał Kozłowski
Paweł Szymaniuk
W
zawodach wystartowało 3 uczniów szkoły podstawowej.
Karina Miron – klasa III –
11 miejsce
Julia Borowska – klasa V –
4 miejsce
Patryk Bandziński – klasa V
– 8 miejsce
W trakcie turnieju sędziami
rundowymi byli uczniowie :
Daria i Paweł Szymaniuk oraz Bartłomiej Klim i Paweł
Gliński.
Sukces w Drużynowych Mistrzostwach Powiatu
Sokólskiego w Szachach - 8 listopada 2012 r.
W dniu 8 listopada 2012r w Zespole Szkół Samorządowych w
Krynkach odbyły się Drużynowe Mistrzostwa Powiatu
Sokólskiego w Szachach w kategorii szkół podstawowych i
gimnazjów. Startowały drużyny z Sokółki, Krynek,
Szudziałowa i Babik.
Uczniowie naszej szkoły wywalczyli:
I miejsce w
kategorii szkół gimnazjalnych
drużyna chłopców w składzie:
Szymaniuk Paweł, Tur Mariusz, Klim Bartłomiej, Kozłowski
Rafał
Gratulujemy sukcesu.
Turniej szachowy o puchar dyrektora szkoły w Gimnazjum nr 2 - 1
czerwca 2012 r.
Wyniki
w Turnieju szachowym o puchar dyrektora ZSO w Gimnazjum nr 2
1 Kozaczyńska Aleksandra
2 Szymaniuk Paweł
3 Galewski Piotr
Kategoria dziewcząt:
1 Kozaczyńska Aleksandra
2 Borowska Julia
3 Kułak Patrycja
Kategoria chłopców:
1 Szymaniuk Paweł
2 Galewski Piotr
3 Klim Bartłomiej
|