W ramach zajęć funkcjonują dwie grupy – 9 uczniów z kl.
IIIa (zajęcia odbywają się we środy) oraz 9 uczniów z
kl. Ib (zajęcia odbywają się we czwartki).
Celem głównym zajęć jest zmniejszenie trudności i
deficytów rozwojowych uczniów i uczennic gimnazjum
poprzez objęcie ich zajęciami socjoterapeutycznymi w
okresie trwania projektu. W ramach ustrukturalizowanych
spotkań grupowych poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia
i zabawy uczestnicy zajęć realizują zaplanowane cele
szczegółowe:
Terapeutyczne:
-
budowanie
pozytywnego obrazu siebie i zwiększenie poczucia własnej
wartości
-
wzbudzanie wiary w siebie i swoje możliwości
-
zwiększenie poziomu otwartości i zaufania wobec siebie i
innych
-
stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych
-
stwarzanie sytuacji do otwartej komunikacji
Edukacyjne:
-
rozwijanie umiejętności lepszego poznawania i rozumienia
siebie oraz rozpoznawania problemów własnych i innych
osób
-
nabywanie
wiedzy o sposobach radzenia sobie w różnego typu
sytuacjach trudnych
-
zdobycie
umiejętności porozumiewania się i konstruktywnego
rozwiązywania konfliktów z dorosłymi i rówieśnikami,
-
uczenie
różnych sposobów odreagowywania negatywnych emocji
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania
emocji
-
dostarczenie wiedzy nt. skutecznej i nieskutecznej
komunikacji
-
zdobycie
umiejętności wyrażania uczuć negatywnych
Rozwojowe:
-
zaspokajanie potrzeb: bezpieczeństwa, kontaktu,
przynależności, akceptacji, uznania i samodzielności
-
zaspokojenie potrzeby nawiązania bliskiego kontaktu z
osobą dorosłą,
-
rozwijanie umiejętności społecznych w relacjach z
rówieśnikami
-
poznawanie własnych umiejętności i predyspozycji
-
kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania
umożliwiających nawiązywanie właściwych relacji
rówieśniczych
-
zaspokojenie potrzeby wyrażania siebie
-
budowanie
poczucia wspólnoty grupowej.
W roku szkolnym 2012/13
zajęcia prowadzone są w dwóch 9-cio osobowych grupach,
odbywają się we wtorki i w piątki. Prowadzone zajęcia
socjoterapeutyczne oparte są na metodach warsztatowych.
W trakcie zajęć tematyka i forma przekazu dostosowana
jest do możliwości grupy, a także do poziomu jej
otwartości (wzajemnej znajomości, poczucia
bezpieczeństwa poszczególnych uczestników). Podczas
zajęć główny nacisk jest położony przede wszystkim na
relacje interpersonalne (pomiędzy uczestnikami oraz
interakcje z prowadzącym). Poważniejsze trudności lub
wątpliwości uczestników omawiane są podczas spotkań
indywidualnych (z dzieckiem, jego rodzicami,
wychowawcą). Podczas zajęć prowadzący tak koordynuje
pracę grupy, żeby dziecko ujawniając swoje indywidualne
troski nie poczuło się zbytnio skrępowane lub nie
odczuło negatywnych emocji związanych z nadmiernym
„odkryciem się”.
Oddziaływania socjoterapeutyczne
skierowane są przede wszystkim na następujące obszary:
- sferę poznawczą, poprzez wzbogacanie wiedzy o sobie
i o otoczeniu, a także o odmiennych sposobach
funkcjonowania w różnego rodzaju relacjach
społecznych;
- sferę emocjonalną, poprzez umożliwienie wyrażania
emocji oraz odreagowanie trudnych przeżyć i emocji w
warunkach wzajemnego zainteresowania, cierpliwości i ;
- sferę zachowania, poprzez zastępowanie przejawów
trudnych zachowań nowymi oraz wzbogacenie indywidualnego
zestawu zachowań o nowe wzorce, które mogą umożliwić
dziecku bardziej satysfakcjonujące kontakty z
rówieśnikami.
|