Wstęp
Matematyka potrzebna jest każdemu: konstruktorowi,
rzeźbiarzowi, inżynierowi i
sprzedawczyni w sklepie. Jest ona potrzebna każdemu.
Spotykamy się z nią częściej niż
mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Matematyka jest przedmiotem trudnym douczenia się i
trudnym do nauczenia. Dlatego też na
wszystkich szczeblach edukacji nauczanie matematyki
powinno dawać okazję do wkładu i
wyjaśnień ze strony nauczyciela, powtarzania i ćwiczenia
umiejętności podstawowych i
rutynowych algorytmów oraz rozwiązywania problemów,
włączając w to stosowanie
matematyki w życiu codziennym.
Program ten napisany został z myślą o uczniach szkoły
podstawowej mających wolniejsze tempo
pracy, którzy nie nadążają z opanowaniem prezentowanego
na lekcjach materiału. To im
potrzebny jest program wyrównujący ich szansę na
pomyślne przejście pierwszego ważnego
egzaminu w ich życiu jakim jest sprawdzian po szóstej
klasie.
Jakie
są przesłania tego programu?
· Ułatwienie uczniom rozwijania sprawności umysłowych
oraz zrealizowania zadań
stawianych przed nimi na egzaminie zewnętrznym.
· Wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.
· Wykorzystanie naturalnej chęci dziecka do nauki w
formie zabaw i gier
dydaktycznych.
· Wykorzystanie własnych doświadczeń w prowadzeniu zajęć
przygotowujących
uczniów do sprawdzianu.
Cele
wychowawcze zajęć:
· kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania
wysiłku intelektualnego,
· wyrabianie systematyczności, pracowitości i
wytrwałości,
· rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
· nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,
· wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi
i poprawiania błędów,
· wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy.
Cele
dydaktyczne zajęć:
· uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych,
· praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na
lekcjach matematyki,
· stymulowanie logicznego myślenia,
· analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych,
· rozbudzenie zainteresowania matematyką,
· wykazanie powiązań między poszczególnymi działami
matematyki,
· wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do
łatwiejszego zapamiętywania,
· kształcenie aktywności na lekcjach zajęć wyrównawczych
,
· rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze
zrozumieniem,
· rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów
sprawności rachunkowej,
· przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych.
|