ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 

W SOKÓŁCE


Ostatnia aktualizacja: 09 października 2013

Strona główna

 

 

 

 

 

Zadanie 3. Zajęcia dodatkowe - "Koła ratunkowe" (wyrównawcze)   

 

Socjoterapia

 

 prowadząca - Jolanta Dąbrowska

Dyrekcja

Wydarzenia

Komunikaty

Nauczyciele

Sport

Biblioteka

Świetlica

Koło wolontariatu

Koło miłośników historii

Koło szachowe

Plan zajęć

Samorząd uczniowski

Dokumenty szkolne

Klasy

Rada Rodziców

Historia

Linki

Patron szkoły


© ZSO w Sokółce 2008

     

 

Celem  głównym zajęć jest zmniejszenie trudności i deficytów rozwojowych uczniów i uczennic  szkoły podstawowej poprzez objęcie ich zajęciami socjoterapeutycznymi w okresie trwania projektu. Zajęciami jest objętych 10 uczniów z klasy czwartej, spotkania odbywają się we wtorki. Zajęcia socjoterapeutyczne mają charakter ustrukturalizowanych spotkań grupowych. Każde z zajęć ma swój cel szczegółowy, podporządkowany celowi ogólnemu oraz propozycje działań sprzyjających osiąganiu celów. Na zajęciach realizowane są następujące cele szczegółowe:

Terapeutyczne:

    • Kształtowanie poczucia własnej wartości

    • wzbudzanie wiary w siebie i swoje możliwości

    • zwiększenie poziomu otwartości i zaufania wobec siebie i innych

    • stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych

    • stwarzanie okazji do przeżywania sukcesu

    • umożliwienie  bezpiecznego i akceptowanego społecznie sposobu zaspokojenia potrzeby ruchu

    • podnoszenie samooceny, kształtowanie poczucia sprawstwa

Edukacyjne:

    • nauka umiejętności kontroli nad własnym zachowaniem, aktywnością ruchową oraz ekspresją emocjonalną

    • kształtowanie umiejętności planowania własnych działań

    • rozwijanie umiejętności lepszego poznawania i rozumienia siebie oraz rozpoznawania problemów własnych i innych osób

    • nabywanie wiedzy o sposobach radzenia sobie w różnego typu sytuacjach trudnych

    • zdobycie umiejętności porozumiewania się i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami,

    • uczenie różnych sposobów odreagowywania negatywnych emocji

    • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji

    • zdobywanie umiejętności wyrażania uczuć negatywnych

Rozwojowe:

    • zaspokajanie potrzeb: bezpieczeństwa, kontaktu z rówieśnikami, rozładowania napięcia emocjonalnego, zwiększania kontroli nad własną ekspresją ruchową, rozwijania umiejętności koncentracji uwagi

    • zaspokojenie potrzeby nawiązania bliskiego kontaktu z osobą dorosłą,

    • rozwijanie umiejętności społecznych w relacjach z rówieśnikami

    • poznawanie własnych umiejętności i predyspozycji

    • kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania

    • zaspokojenie potrzeby wyrażania siebie

    • budowanie poczucia wspólnoty grupowej.

 


W roku szkolnym 2012/13 zajęcia prowadzone są w 9-cio osobowej grupie uczniów i uczennic z klasy IVa. Spotkania odbywają się we wtorki.
Prowadzone zajęcia socjoterapeutyczne oparte są na metodach warsztatowych. W trakcie zajęć tematyka i forma przekazu dostosowana jest do możliwości grupy, a także do poziomu jej otwartości (wzajemnej znajomości, poczucia bezpieczeństwa poszczególnych uczestników). Podczas zajęć główny nacisk jest położony przede wszystkim na relacje interpersonalne (pomiędzy uczestnikami oraz interakcje z prowadzącym). Poważniejsze trudności lub wątpliwości uczestników omawiane są podczas spotkań indywidualnych (z dzieckiem, jego rodzicami, wychowawcą). Podczas zajęć prowadzący tak koordynuje pracę grupy, żeby dziecko ujawniając swoje indywidualne troski nie poczuło się zbytnio skrępowane lub nie odczuło negatywnych emocji związanych z nadmiernym „odkryciem się”.
Oddziaływania socjoterapeutyczne skierowane są przede wszystkim na następujące obszary:
- sferę poznawczą, poprzez wzbogacanie wiedzy o sobie i o otoczeniu, a także o odmiennych sposobach funkcjonowania w różnego rodzaju relacjach społecznych;
- sferę emocjonalną, poprzez umożliwienie wyrażania emocji oraz odreagowanie trudnych przeżyć i emocji w warunkach wzajemnego zainteresowania, cierpliwości i ;
- sferę zachowania, poprzez zastępowanie przejawów trudnych zachowań nowymi oraz wzbogacenie indywidualnego zestawu zachowań o nowe wzorce, które mogą umożliwić dziecku bardziej satysfakcjonujące kontakty z rówieśnikami.