Celem głównym zajęć jest zmniejszenie trudności i
deficytów rozwojowych uczniów i uczennic szkoły
podstawowej poprzez objęcie ich zajęciami
socjoterapeutycznymi w okresie trwania projektu.
Zajęciami jest objętych 10 uczniów z klasy czwartej,
spotkania odbywają się we wtorki. Zajęcia
socjoterapeutyczne mają charakter ustrukturalizowanych
spotkań grupowych. Każde z zajęć ma swój cel
szczegółowy, podporządkowany celowi ogólnemu oraz
propozycje działań sprzyjających osiąganiu celów. Na
zajęciach realizowane są następujące cele szczegółowe:
Terapeutyczne:
-
Kształtowanie poczucia własnej wartości
-
wzbudzanie wiary w siebie i swoje możliwości
-
zwiększenie poziomu otwartości i zaufania wobec
siebie i innych
-
stworzenie okazji do odreagowania napięć
emocjonalnych
-
stwarzanie okazji do przeżywania sukcesu
-
umożliwienie bezpiecznego i akceptowanego
społecznie sposobu zaspokojenia potrzeby ruchu
-
podnoszenie samooceny, kształtowanie poczucia
sprawstwa
Edukacyjne:
-
nauka umiejętności kontroli nad własnym
zachowaniem, aktywnością ruchową oraz ekspresją
emocjonalną
-
kształtowanie umiejętności planowania własnych
działań
-
rozwijanie umiejętności lepszego poznawania i
rozumienia siebie oraz rozpoznawania problemów
własnych i innych osób
-
nabywanie wiedzy o sposobach radzenia sobie w
różnego typu sytuacjach trudnych
-
zdobycie umiejętności porozumiewania się i
konstruktywnego rozwiązywania konfliktów z
rówieśnikami,
-
uczenie różnych sposobów odreagowywania
negatywnych emocji
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania i
nazywania emocji
-
zdobywanie umiejętności wyrażania uczuć
negatywnych
Rozwojowe:
-
zaspokajanie potrzeb: bezpieczeństwa, kontaktu z
rówieśnikami, rozładowania napięcia
emocjonalnego, zwiększania kontroli nad własną
ekspresją ruchową, rozwijania umiejętności
koncentracji uwagi
-
zaspokojenie potrzeby nawiązania bliskiego
kontaktu z osobą dorosłą,
-
rozwijanie umiejętności społecznych w relacjach
z rówieśnikami
-
poznawanie własnych umiejętności i predyspozycji
-
kształtowanie umiejętności współpracy i
współdziałania
-
zaspokojenie potrzeby wyrażania siebie
-
budowanie poczucia wspólnoty grupowej.
W
roku szkolnym 2012/13 zajęcia prowadzone są w 9-cio
osobowej grupie uczniów i uczennic z klasy IVa.
Spotkania odbywają się we wtorki.
Prowadzone zajęcia socjoterapeutyczne oparte są na
metodach warsztatowych. W trakcie zajęć tematyka i forma
przekazu dostosowana jest do możliwości grupy, a także
do poziomu jej otwartości (wzajemnej znajomości,
poczucia bezpieczeństwa poszczególnych uczestników).
Podczas zajęć główny nacisk jest położony przede
wszystkim na relacje interpersonalne (pomiędzy
uczestnikami oraz interakcje z prowadzącym).
Poważniejsze trudności lub wątpliwości uczestników
omawiane są podczas spotkań indywidualnych (z dzieckiem,
jego rodzicami, wychowawcą). Podczas zajęć prowadzący
tak koordynuje pracę grupy, żeby dziecko ujawniając
swoje indywidualne troski nie poczuło się zbytnio
skrępowane lub nie odczuło negatywnych emocji związanych
z nadmiernym „odkryciem się”.
Oddziaływania socjoterapeutyczne skierowane są przede
wszystkim na następujące obszary:
- sferę poznawczą, poprzez wzbogacanie wiedzy o sobie i
o otoczeniu, a także o odmiennych sposobach
funkcjonowania w różnego rodzaju relacjach społecznych;
- sferę emocjonalną, poprzez umożliwienie wyrażania
emocji oraz odreagowanie trudnych przeżyć i emocji w
warunkach wzajemnego zainteresowania, cierpliwości i ;
- sferę zachowania, poprzez zastępowanie przejawów
trudnych zachowań nowymi oraz wzbogacenie indywidualnego
zestawu zachowań o nowe wzorce, które mogą umożliwić
dziecku bardziej satysfakcjonujące kontakty z
rówieśnikami.
|