CELE EDUKACYJNE
1.
Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy
matematycznej do rozwiązania problemów z zakresu różnych
dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego .
2. Przyswajanie przez uczniów języka matematycznego ,
dostrzeganie , formułowanie i rozwiązywanie problemów .
3. Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie
wykorzystania poznanej wiedzy do rozwiązywania problemów
.
4. Spostrzeganie w różny sposób tego samego problemu ,
szukanie różnych dróg rozwiązania go .
5. Poszerzenie zakresu swoich umiejętności poprzez
realizację treści wykraczających poza program nauczania
.
6. Przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego uczenia się
.
7. Kształtowanie osobowości ,rozwój własnych
zainteresowań i uzdolnień .
SZCZEGÓŁOWE
CELE EDUKACYJNE
-
Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczbami :
-
rozwiązywanie zadań wymagających zastosowania
własności liczb (wymiernych i niewymiernych)
,rozwinięć dziesiętnych, podzielności.
-
obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych o
podwyższonym stopniu trudności z użyciem potęg i
pierwiastków,
-
Rozwijanie umiejętności posługiwania się symbolami
literowymi :
-
przekształcanie wyrażeń algebraicznych z
wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia ,
-
rozwiązywanie równań i nierówności o
podwyższonym stopniu trudności.
-
Kształtowanie wyobraźni geometrycznej:
-
obliczanie pól i obwodów figur płaskich z
wykorzystaniem pola i obwodu koła.
-
zastosowanie twierdzenia Pitagorasa oraz
własności okręgów wpisanych i opisanych na
trójkącie do rozwiązywania zagadnień o
podwyższonym stopniu trudności,
-
obliczanie pól powierzchni i objętości
graniastosłupów i ostrosłupów.
-
Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki .
-
rozwiązywanie zadań tekstowych ,w szczególności
zadań wymagających układania równań i
nierówności , proporcjonalności.
-
posługiwanie się poznanymi wzorami przy
rozwiązywaniu zagadnień praktycznych i bardziej
złożonych ,
KLASA II
Wiadomości z teorii liczb
-
działania na potęgach i pierwiastkach,
-
liczby niewymierne (rozwinięcie dziesiętne liczby
niewymiernej)
-
wykorzystanie własności działań na potęgach i
pierwiastkach do obliczania wartości wyrażeń
arytmetycznych,
-
potęga o wykładniku wymiernym,
-
prezentowanie długości rozwinięcia dziesiętnego
liczb niewymiernych:
Wyrażenia algebraiczne
-
przekształcanie wyrażeń algebraicznych z
wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.
-
zastosowanie wyrażeń algebraicznych do rozwiązywania
zadań z treścią.
-
uzasadnij ,że ... ,wykaż , ze...,
-
wyznaczanie wielkości szukanej.
Równania i nierówności
-
zadania z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia
i rozkładu sumy algebraicznej na czynniki,
-
równanie i nierówności z wartością bezwzględną,
-
zadania na proporcjonalność prostą i odwrotną,
-
rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem
równań i nierówności.
-
rozwiązywanie zadań z treścią wymagających użycia
wzorów skróconego mnożenia,
-
rozwiązywanie równań korzystając z rozkładu sumy
algebraicznej na czynniki,
-
zastosowanie proporcji do rozwiązywania zadań z
treścią,
-
dokładna analiza zadania z treścią.
Bryły przestrzenne
-
graniastosłupy i ostrosłupy: elementy
składowe,nazewnictwo.
-
kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
Zadania różne
-
rozwiązywanie zadań z różnych konkursów
matematycznych: „Kangur matematyczny” , „ Liga
zadaniowa” , zadania z rejonowego i wojewódzkiego
konkursu matematycznego dla uczniów gimnazjum.
-
wykorzystanie poznanych wiadomości i zdobytych
umiejętności do rozwiązywania zadań konkursowych.
|