ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 

W SOKÓŁCE


Ostatnia aktualizacja: 09 października 2013

Strona główna

 

 

 

 

 

 Zadanie 1. Zajęcia dodatkowe – „Nasze przyrodnicze fascynacje”

 

Koło matematyczne

 

grupa I- prowadząca Joanna Chłus

Dyrekcja

Wydarzenia

Komunikaty

Nauczyciele

Sport

Biblioteka

Świetlica

Koło wolontariatu

Koło miłośników historii

Koło szachowe

Plan zajęć

Samorząd uczniowski

Dokumenty szkolne

Klasy

Rada Rodziców

Historia

Linki

Patron szkoły


© ZSO w Sokółce 2008

     

 

Zajęcia dodatkowe dla uczniów/uczennic klasy IVa

Matematyka jest przedmiotem, który może zarówno fascynować uczniów jak i przerażać. W swojej pracy spotykamy często dzieci, które nudzą się na lekcjach i nie mają możliwości konfrontacji swojej wiedzy z innymi. Fakt, że dzieci zdolniejszych jest mniej, nie usprawiedliwia poświęcania im mniej czasu niż uczniom mającym trudności w nauce. Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, zadaniu kształcenia uczniów uzdolnionych musi sprostać szkoła i nauczyciel. Zadaniem nauczyciela jest poszukiwanie, tworzenie takich metod kształcenia i wychowania, które pozwalają uzyskać jak najlepsze rezultaty. W obecnych warunkach ogromną rolę spełniają koła zainteresowań. Udział w takich zajęciach stwarza uczniom warunki do rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności oraz rozwijania zdolności ukrytych, wcześniej nieujawnionych. Wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności zbudowałam program zajęć dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej uzdolnionych matematycznie oraz zainteresowanych matematyką. Zakłada on przede wszystkim rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz kształtowanie wyobraźni i intuicji. Program uwzględnia treści obowiązujące w podstawie programowej w zakresie rozszerzającym oraz treści wykraczające,  oraz umożliwia przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych. . Program będzie realizowany w wymiarze pięciu godziny miesięcznie przez osiem miesięcy roku szkolnego 2011/2012 (40 godzin).

METODY I FORMY PRACY
Aby osiągnąć zamierzone cele w pracy z uczniami chciałabym stosować możliwie różnorodne formy, które wymagają aktywnej postawy ucznia, np.: praca w grupach, działania praktyczne i manualne (wycinanki, modele), dyskusje  między uczniami w grupie,  pokazy, gry i zabawy dydaktyczne  oraz łamigłówki i zagadki logiczne. Stosować również metody takie jak "burza mózgów", dobierać interesujące przykłady zadań i problemów matematycznych, które rozbudzą naturalną ciekawość ucznia. Zadbać o odpowiednie wykorzystanie różnorodnych pomocy dydaktycznych. Stosować inne nośniki wiedzy, np. encyklopedie, publikacje popularnonaukowe, Internet, itp. Zadbać o odpowiednią atmosferę i klimat. Wzmacniać poczucie satysfakcji i własnej wartości uczniów, motywować ich do dalszej pracy i systematycznego udziału w zajęciach.
Ocena dzieci odbywa się będzie w formie słownej, pełniącej funkcję zachęcającą i motywującą do dalszych działań.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Uczniowie w sposób niekonwencjonalny zdobywają wiedzę z zakresu matematyki i rozwijają zainteresowania przedmiotem. Stają się świadomi konieczności stosowania wiedzy matematycznej w życiu codziennym. Odczuwają dumę z własnych poczynań. Zdobywają umiejętność planowania swojej pracy i współdziałania w zespole, a także znajdują różne drogi rozwiązania tego samego problemu. Posługują się sprawnie językiem matematycznym. Potrafią sprawnie korzystać ze źródeł informacji i tekstów matematycznych. Poza tym wśród uczniów wyzwala się aktywność, dzięki której podnoszą oni swoją samoocenę.

 

 Na zajęciach koła matematycznego usprawniamy techniki rachunkowe ale tez wykonujemy plansze które pozwolą nam zapamiętywać potrzebne wzory matematyczne.