Zajęcia dodatkowe dla uczniów/uczennic klasy IVa
Matematyka jest
przedmiotem, który może zarówno fascynować uczniów jak i
przerażać. W swojej
pracy
spotykamy często dzieci, które nudzą się na lekcjach i
nie mają możliwości konfrontacji swojej wiedzy z innymi.
Fakt, że dzieci zdolniejszych jest mniej, nie usprawiedliwia
poświęcania im mniej czasu niż uczniom mającym trudności
w nauce. Zgodnie z podstawą programową kształcenia
ogólnego, zadaniu kształcenia uczniów uzdolnionych musi
sprostać szkoła i nauczyciel. Zadaniem nauczyciela jest
poszukiwanie, tworzenie takich metod kształcenia i
wychowania, które pozwalają uzyskać jak najlepsze
rezultaty. W obecnych warunkach ogromną rolę spełniają
koła zainteresowań. Udział w takich zajęciach stwarza
uczniom warunki do rozwoju i doskonalenia swoich
umiejętności oraz rozwijania zdolności ukrytych,
wcześniej nieujawnionych. Wykorzystując swoją wiedzę i
umiejętności zbudowałam
program
zajęć dla uczniów klasy IV
szkoły podstawowej uzdolnionych matematycznie oraz
zainteresowanych matematyką. Zakłada on przede wszystkim
rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz
kształtowanie wyobraźni i intuicji. Program uwzględnia
treści obowiązujące w podstawie programowej w zakresie
rozszerzającym oraz treści wykraczające, oraz umożliwia
przygotowanie uczniów do udziału w konkursach
matematycznych. . Program będzie realizowany w wymiarze
pięciu godziny miesięcznie przez osiem miesięcy roku
szkolnego 2011/2012 (40 godzin).
METODY I
FORMY PRACY
Aby osiągnąć zamierzone cele w pracy z uczniami
chciałabym stosować możliwie różnorodne formy, które
wymagają aktywnej postawy ucznia, np.: praca w grupach,
działania praktyczne i manualne (wycinanki, modele),
dyskusje między uczniami w grupie, pokazy, gry i
zabawy dydaktyczne oraz łamigłówki i zagadki logiczne.
Stosować również metody takie jak "burza mózgów",
dobierać interesujące przykłady zadań i problemów
matematycznych, które rozbudzą naturalną ciekawość
ucznia. Zadbać o odpowiednie wykorzystanie różnorodnych
pomocy dydaktycznych. Stosować inne nośniki wiedzy, np.
encyklopedie, publikacje popularnonaukowe, Internet,
itp. Zadbać o odpowiednią atmosferę i klimat. Wzmacniać
poczucie satysfakcji i własnej wartości uczniów,
motywować ich do dalszej pracy i
systematycznego udziału w zajęciach.
Ocena dzieci odbywa się będzie w formie słownej,
pełniącej funkcję zachęcającą i motywującą do dalszych
działań.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Uczniowie w sposób niekonwencjonalny zdobywają wiedzę z
zakresu matematyki i rozwijają zainteresowania
przedmiotem. Stają się świadomi konieczności stosowania
wiedzy matematycznej w życiu codziennym. Odczuwają dumę
z własnych poczynań. Zdobywają umiejętność planowania
swojej pracy i współdziałania w zespole, a także
znajdują różne drogi rozwiązania tego samego problemu.
Posługują się sprawnie językiem matematycznym. Potrafią
sprawnie korzystać ze źródeł informacji i tekstów
matematycznych. Poza tym wśród uczniów wyzwala się
aktywność, dzięki której podnoszą oni swoją samoocenę.
Na
zajęciach koła matematycznego usprawniamy techniki
rachunkowe ale tez wykonujemy plansze które pozwolą nam
zapamiętywać potrzebne wzory matematyczne.
|