„Razem odkrywamy świat – chcę nie muszę”
Zajęcia rozwijają kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne oraz umiejętność uczenia się w klasach 1–3 szkoły podstawowej
Woda w chmurach, woda w ziemi – Gdzie jest nasza woda? – Celem zadania jest rozpoznawanie zasobów wodnych znajdujących się w okolicy. Uczniowie poznają cykl obiegu wody w przyrodzie, określą rolę wody w życiu człowieka. Zrozumieją zagrożenia dla wody, wynikające z działalności człowieka.
- Gdzie znajduje się woda w naszej okolicy? – gra: „Jak przejść suchą nogą?”, plan najbliższego otoczenia z zaznaczeniem zbiorników wodnych
2. Na tropach wody w naszej okolicy – planowanie wyprawy, „tropienie” zbiorników wodnych w okolicy
3. Przegląd zbiorników wodnych naszej okolicy – prezentowanie zbiorników wodnych i ich omówienie, pisanie list do kropelki wody.
4. Makieta zbiorników wodnych naszej okolicy – wykonanie makiety zbiorników wodnych okolicy, Budowa modelu obiegu wody
5. Wprowadzenie do zagadnienia obiegu wody w przyrodzie – hasła związane z wodą, droga kropli wody
6. Planowanie szkolnego apelu
7. Apel prezentujący obieg wody w przyrodzie – prezentacja obiegu wody w przyrodzie
O czym szumią drzewa – Celem zadania jest pogłębianie wiedzy o drzewach, umiejętności ich obserwowania, mierzenia, badania ich użyteczności. Uczniowie uczą się rozpoznawać gatunki drzew w okolicy, prowadzą doświadczenia i pomiary, wykonują zdjęcia, przygotowują atlas drzew i przedstawienie na ten temat.
- „Pod lupą” – nazywanie drzew, rozróżnianie liści i owoców drzew
2. Co warto wiedzieć o drzewach? – poznanie i nazywanie części drzew oraz ich pokroju, drzewo w czterech porach roku
3. Zabawy doświadczalne „O czym szumią drzewa?” – odkrywanie informacji, które możemy pozyskać obserwując drzewa, wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
4. Przygotowanie teatrzyku pt. „Bajka o trzech drzewach”
– czytanie bajki z podziałem na role
– Tworzenie kart do inscenizacji teatrzyku obrazkowego – Kamishibai
– przygotowanie ogłoszeń i zaproszeń
– wystawienie teatrzyku dla uczniów klas pierwszych