Klasy pierwsze

Skaczące confetti – grudzień 2022 r.

Do eksperymentu będą potrzebne: balon i małe ścinki papieru
Balon pocieramy o sweterek, włosy… i elektryzujemy.
Zbliżamy balon do confetti. Niewidzialna siła unosi kawałki papieru, które przyklejają się do balonu.

klasa 1a

klasa 1b

Pływające jajko – listopad 2022 r.

Przygotuj:
– dwa surowe jajka
– woda
-sól
– dwie szklanki

Nalej wody do połowy szklanek.
Do jednej włóż surowe jajko. Do drugiej nasyp kilka łyżeczek soli, wymieszaj i włóż jajko. Jedno z nich unosi się na wodzie.

Wniosek:
Jajko zatonie w zwykłej wodzie z kranu, ponieważ gęstość jajka jest większa niż gęstość wody.
Kiedy dodajesz sól do wody, zwiększasz jej gęstość, więc jajko unosi się na wodzie.

klasa 1a 

klasa 1b

Wirujący guzik – październik 2022 r.

Potrzebowaliśmy dużego guzika i kawałka cienkiego sznurka.
Przewlekliśmy sznurek przez dziurki w guziku. Związaliśmy końce sznurka. Chwyciliśmy sznurek za końce i kilkanaście razy kręciliśmy guzikiem na luźnym sznurku. Po naprężeniu sznurka guzik zaczął wirować. Na przemian naprężaliśmy i zmniejszaliśmy naprężenie sznurka.
Zaobserwowaliśmy, że guzik wiruje raz w jedną, a raz w drugą stronę. Sznurek skręcany i rozkręcany przez wirujący guzik zachowuje się trochę jak gumka, którą możemy rozciągać, pozwalając raz zbliżać się, a raz oddalać trzymanym końcom.
Guzik pełni w tym eksperymencie rolę koła zamachowego, w którym gromadzimy energię rozciągając i „odkręcając” sznurki, a które oddaje tę energię skręcając sznurki ponownie.
W przypadku naszego eksperymentu energia gromadzi się w postaci energii kinetycznej ruchu obrotowego wirującego guzika.

Wykorzystano wyjaśnienie eksperymentu przez fizyka – dr Jerzego Jarosza prof. UŚ

Klasa 1a 

klasa 2b

Poznajemy świat wielozmysłowo  wrzesień 2022 r.

Podczas zajęć doskonaliliśmy umiejętność spostrzegania świata za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu oraz smaku. Przypomnieliśmy sobie, które części ciała odpowiadają poszczególnym zmysłom. Utrwalaliśmy wiedzę oglądając film edukacyjny, słuchając piosenki i oczywiście doświadczając. Uruchomiliśmy wszystkie zmysły aby poznać jabłko. Wykonaliśmy też prace plastyczne Dobrze wiemy, że to, czego dotkniemy, spróbujemy, co zobaczymy, poczujemy – to najlepiej i najtrwalej zapamiętamy.
Jednym z elementów zajęć była zabawa cieczą nienewtonowską. Ciecz nienewtonowska to doskonałe ćwiczenie sensoryczne dla dzieci. Kiedy wobec takiej cieczy użyjemy siły, kiedy nasze ruchy są odpowiednio szybkie i mocne, płyn będzie twardnieć i przypominać substancję stałą. Natomiast kiedy z taką cieczą obchodzimy się delikatnie – rozpływa się. Można ulepić z niej kulkę podobną do tej z plasteliny. Jest twarda dopóki nasze dłonie się poruszają, lecz kiedy tylko przestaniemy ją ściskać, rozpłynie się i ucieknie między palcami.

klasa 1a 

klasa 1b