Klasy drugie

Eksperyment – sztuczny śnieg

W ostatnim dniu przed feriami dzieci z klasy 2b wykonały eksperyment ” Sztuczny śnieg „. Do miski wsypały mąkę ziemniaczaną i dodały niewielką ilość oleju. Rękami zagniatały niczym ciasto. W efekcie powstała masa przypominająca sztuczny śnieg. Niektóre dzieci do swojej masy dosypywały brokat. Eksperyment ten dostarczył uczniom wiele pozytywnych wrażeń- wzrokowych, słuchowych i dotykowych. Sztuczny śnieg bardzo przyjemnie skrzypi podczas lepienia, tak jak prawdziwy śnieg. I co ważniejsze, nie topi się. Ze sztucznego śniegu powstało wiele ciekawych prac w zimowej tematyce.

 

Tęcza na talerzu –  kl 2b – grudzień 2022 r.

Dzieci z klasy 2b przeprowadziły eksperyment ” Tęcza na talerzu „. Na białym talerzu ułożyły cukierki skittles w kształt okręgu. Następnie powoli wlewały wodę o temperaturze pokojowej i obserwowały, co się dzieje. Po kilku sekundach cukierki zaczęły puszczać barwnik, malując wodę niczym powstająca tęcza. Efekt zrobił duże wrażenie nadzieciach. Było wiele zachwytu. Eksperyment posłużył jako wstęp do rozmowy o barwieniu wody i mieszaniu kolorów.

Jak powstają kryształki soli – kl 2b – listopad 2022 r.
Dzieci z klasy 2b przeprowadziły eksperyment z solą. Do wykonania eksperymentu potrzebne nam były: sól, woda, słoik, patyczek obwiązany sznurkiem.
Do wody w słoiku dzieci dodały sól kuchenną i mieszały aż do rozpuszczenia. W pewnym momencie, sól już nie chciała się rozpuszczać i powstał wtedy roztwór nasycony. Patyczek uczniowie położyli na słoiku. a nitka dotykała dna słoiczka.
Po kilku dniach w słoikach zaczęły się pojawiać małe kryształki. Po dwóch tygodniach część wody wyparowała, a sól oblepiła nie tylko sznurek, ale i cały słoik.

Bańka w bańce – kl 2a – październik 2022 r.

Bańka w bańce to prosty eksperyment i bardzo fajna zabawa z wodą i płynem do mycia naczyń. Obie substancje połączone w odpowiednich proporcjach i utrwalone odrobiną cukru tworzą magiczne bańki. Trzeba je tylko delikatnie i z wyczuciem nadmuchać. Już ten etap wymagał cierpliwości, ale prawdziwą sztuką było wbicie się słomką w pierwszą bankę, by utworzyć kolejną. Na koniec dzieci urządziły konkurs puszczania mydlanych baniek oraz zawody, kto nadmucha największą bańkę. Wniosek z tego doświadczenia jest taki: powietrze można zamknąć w określonej przestrzeni.

Domowy wulkan – kl 2b – październik 2022 r.

26 października uczniowie klasy 2b przeprowadzili eksperyment- ” Domowy wulkan „. Wulkan z sody kuchennej i octu da się zrobić w bardzo łatwy sposób, używając składników, które bez trudu można znaleźć w każdej kuchni. Do wykonania doświadczenia dzieci wykorzystały szklane naczynie, które okleiły plasteliną tak, by wyglądem przypominało wulkan. Następnie do środka wlały ocet, zabarwiły go barwnikiem spożywczym lub kolorowymi przyprawami. Pod kontrolą nauczyciela uczniowie do octu wsypywali sodę oczyszczoną. W efekcie reakcji chemicznej powstały bąbelki dwutlenku węgla, które uniosły płynną zawartość naczynia do góry, imitując wybuch wulkanu. Ten eksperyment dostarczył dzieciom wielu pozytywnych wrażeń. Było dużo krzyku, śmiechu i zdziwienia.

Jak nadmuchać balon szybko i bez wysiłku? – kl 2a – październik 2022 r.

Dzieci z klasy 2a wykonały kolejne doświadczenie. Przekonały się, że balon można nadmuchać szybko i bez wysiłku. Wystarczy mieć kilka produktów z kuchni mamy- ocet, sodę oczyszczoną , lejek, szklankę i łyżeczkę . Najpierw do plastikowej butelki trzeba wlać trochę octu, a do balonika wsypać kilka porcji sody. Balonik nakłada się na butelkę, a gdy obie substancje łączą się ze sobą, powstaje dwutlenek węgla, który ulatniając się nadmuchuje balonik. Oprócz tego dzieci wykonały eksperyment podczas którego naelektryzowany balonik nie tylko przyciąga skrawki papierków, ale nawet przykleja się do ściany. Ciekawe było też sprawdzenie, jak zachowuje się powietrze wypuszczane z balonika. Na koniec pani pokazała, że można przebić balon, i to z dwóch stron, nie powodując jego pęknięcia.

Masa nienewtonowska – wrzesień 2022 r

W ramach innowacji pedagogicznej dzieci z klas drugich przeprowadziły eksperyment z masą newtonowską. To bardzo ciekawa materia, będąca czymś pośrednim pomiędzy ciałem w stanie ciekłym i stałym. Masa nienewtonowską  w stanie spoczynku zachowuje się jak ciecz, ale kiedy zadziałamy na nią siłą albo nasze ruchy staną się wystarczająco szybkie- twardnieje. Do wykonania tego prostego, ale niezwykle ciekawego doświadczenia  wystarczy kilka prostych produktów z kuchni – mąka ziemniaczana, woda, miska. Dzieci były zachwycone wynikami swoich testów i chociaż wokół stolików zrobił się mały bałagan, to eksperyment był ciągle powtarzany. Na koniec płyn newtonowski stał się ozdobną kompozycją.

klasa 2a

klasa 2b