Wycieczka Kraków-Zakopane-Wieliczka

Wycieczka trasą Kraków-Zakopane-Wieliczka -1-3 czerwca 2015 r.
W dniu 1 czerwca uczniowie ZSO w Sokółce udali się na wycieczkę trasą Kraków, Zakopane, Wieliczka. Już o 5.00 rano pożegnaliśmy rodziców i wyruszyliśmy w długą trasę do Krakowa. Czas mijał szybko dzięki naszym śpiewom i opowieściom pani Ani Trojan z Biura Podróży „Turio” w Białymstoku, która była pilotem naszej wycieczki. Pierwszym punktem zwiedzania było Wzgórze Wawelskie będące siedzibą książąt piastowskich już w X w. Do końca XVI w. rządzili tam kolejni władcy Polski. Największą ciekawość wzbudziła gotycka katedra z 1364r., w której wnętrzu zobaczyliśmy sarkofagi królewskie, zwiedziliśmy kryptę, w której pochowani zostali królowie i bohaterowie narodowi, np. Józef Piłsudski. Następnie każdy z nas obowiązkowo wszedł na wieżę i dotknął serca słynnego dzwonu Zygmunta, by zgodnie z legendą spełnić swe życzenie. Następnie udaliśmy się na Rynek, gdzie koncentruje się życie Krakowa. Niepowtarzalną atmosferę tworzą hejnał grany co godzinę z wieży Kościoła Mariackiego, dorożkarze w melonikach, stukot końskich kopyt czy stragany kwiaciarek. W Sukiennicach stojących na środku rynku handlowano już w XIV w. Mogliśmy podziwiać największy na świecie gotycki ołtarz, dzieło Wita Stwosza znajdujący się w Kościele Mariackim, poznaliśmy też historię budowy wież kościoła. Na ulicy Franciszkańskiej zobaczyliśmy słynne okno , przed którym zbierały się tłumy by zobaczyć papieża Jana Pawła II. Zobaczyliśmy budynek uniwersytecki z XV w. Collegium Maius. Następnie udaliśmy się na nocleg do pensjonatu „Dukat” w Czarnym Dunajcu.
Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy wyprawą do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Pokonaliśmy pieszo długą i krętą drogę nad Morskie Oko, które uważane jest za najpiękniejsze górskie jezioro w Polsce. Na własnej skórze przekonaliśmy się co oznacza zmienność pogody w górach. Zmęczenie podczas wędrówki rekompensowały przepiękne widoki. Po południu zwiedziliśmy Zakopane, położone u podnóża „śpiącego rycerza” tj. Giewontu. Podziwialiśmy przepiękne ponad 100-letnie chaty góralskie na ulicy Kościeliskiej, sanktuarium na Krzeptówkach, kościół Św. Rodziny z XIX w. Zaopatrzyliśmy się w pamiątki na słynnych Krupówkach. Po powrocie do pensjonatu czekała nas niespodzianka w postaci pokazu wyrobu oscypków a następnie dyskoteka.
Trzeciego dnia wyruszyliśmy do Wieliczki. Kopalnia soli w Wieliczce to jedyny zakład górniczy na świecie, który działa od średniowiecza do czasów obecnych. Zwiedzającym udostępniono 3,5 km odcinek położony na głębokości od 64 do 135 m. W 1978 r. wielicką kopalnię wpisano na listę zabytków UNESCO. Najbardziej urokliwym miejscem w kopalni jest Kaplica św. Kingi oświetlana żyrandolami z kryształów soli, a ściany są zdobione płaskorzeźbami przedstawiającymi sceny biblijne. W komorze Erazma Barącza znajduje się piękne, połyskujące na zielono jezioro o głębokości 9 m.
Wspomnienia z tej wycieczki na długo pozostaną w pamięci. Nad naszym bezpieczeństwem czuwali nauczyciele: Małgorzata Chociej, Monika Klim, Katarzyna Chociej i Sławomir Rochalski.