W Zespole Szkół Ogólnokształcących jest realizowany projekt
współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego funduszu społecznego „SZKOŁA Z KLASĄ”. W
ramach projektu w klasach edukacji wczesnoszkolnej są
prowadzone następujące zajęcia:
1.
Zajęcia rozwijające zainteresowania: koło matematyczno –
przyrodnicze, prowadzone przez panią Jolantę Paruk
Cele główne:
- wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju
ucznia, z uwzględnieniem jego potrzeb edukacyjnych,
- rozwijanie zainteresowań matematycznych i
przyrodniczych,
- doskonalenie umiejętności ogólnych, przedmiotowych i
ponad przedmiotowych.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności twórczego modyfikowania
zdobytych wiadomości poprzez dostrzeganie i
rozwiązywanie problemów,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania
i samodzielności,
- rozwijanie i wzmacnianie motywacji do poznania świata
,planowania własnych badań, testowania własnych hipotez,
- kształtowanie umiejętności obcowania z przyrodą,
kreowanie aktywnych postaw proekologicznych,
- poznawanie efektywnych zasad współdziałania w zespole,
zasad dobrej organizacji pracy ,dyscypliny myślenia,
prezentacji własnego punktu widzenia tolerancji wobec
innych,
- wdrażanie do logicznego i samodzielnego rozumowania,
wyciągania wniosków,
-zdobycie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych
źródłach informacji,
-uwrażliwianie na piękno krajobrazów Polski i świata,
-poszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych
wykraczających poza program nauczania,
-rozwijanie matematycznego myślenia poprzez dokonywanie
analizy i rozwiązywanie zadań tekstowych, korzystanie z
pojęć i własności matematycznych.
2.
Zajęcia dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu
umiejętności matematycznych, prowadzone przez panią
Barbarę Tolko i Dorotę Kamińską
Cel główny:
Głównym celem zajęć jest wyrównywanie braków w wiadomościach i
umiejętnościach uczniów będących przyczyną trudności
szkolnych,
zachęcenie ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się
matematyki, zniwelowanie przykrych doświadczeń
związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki.
Cele szczegółowe:
-rozwijanie umiejętności matematycznych,
-kształtowanie pojęć matematycznych,
- rozbudzanie zainteresowań, wyrabianie własnej motywacji do
(pracy) nauki,
- ułatwienie dziecku umiejętności liczenia poprzez
ćwiczenia koncentracji uwagi, rozwijanie
spostrzegawczości,
- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i
samokontroli,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami
matematycznymi w życiu codziennym,
- wyrabianie poczucia własnej wartości,
- motywowanie do przezwyciężania trudności w nauce.
Zasady pracy:
- Indywidualizacja, czyli dobór środków i metod w
zależności od potrzeb i możliwości uczniów (dla każdego
inne)
- Zasada stopniowania trudności (przechodzenie od
prostych zajęć do złożonych).
- Zasada systematyczności : indywidualizacja i
modyfikacja wymagań dostosowanych do możliwości dziecka.
Metody:
- rozwiązywanie zadań,
- ćwiczenia,
- gry i zabawy
Przewidywane osiągnięcia uczniów.
W wyniku realizacji programu uczeń:
- wyodrębnia zbiór i przelicza jego elementy,
- tworzy zbiory spełniające określony warunek,
- zna cyfrowy i słowny zapis liczby,
- sprawnie wykonuje cztery podstawowe działania
matematyczne,
- zna sposoby ułatwiające dodawanie i odejmowanie liczb,
- rozwiązuje proste zadania tekstowe,
- zna figury geometryczne,
- wykonuje obliczenia pieniężne,
- potrafi wykonać proste obliczenia zegarowe i
kalendarzowe,
- odczytuje wskazania termometru.
3.
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
prowadzone przez panią Barbarę Tolko.
Cele ogólne:
- opanowanie znajomości zasad ortograficznych,
- zastosowanie poznanych zasad ortograficznych w pracach
pisemnych – eliminacja błędów,
- rozwijanie świadomości norm językowych
- ształtowanie właściwego poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- kształtowanie właściwego poziomu graficznego pisma oraz tempa
pisania,
- wykształcenie poprawności artykulacyjnej wypowiedzi,
- kształtowanie właściwej techniki i tempa czytania,
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Cele szczegółowe
Uczeń:
- zna podstawowe zasady ortograficzne oraz prawidłowo rozumie
treści formułowane z ich użyciem,
- orientuje się, jakie błędy popełnił i umie je samodzielnie
poprawić,
- umie zastosować poznane zasady ortograficzne w pracach
pisemnych, pisze zgodnie z normą językową,
- tworzy wypowiedzi o określonej funkcji za pomocą odpowiednio
dobranych środków językowych,
- pisze czytelnie oraz we właściwym tempie,
- zna zasady poprawnej artykulacji,
- umie odpowiednio intonować i modulować głos,
- czyta ze zrozumieniem teksty o różnym zabarwieniu emocjonalnym,
- wykorzystuje potrzebne informacje z tekstu o charakterze
informacyjnym i stosuje je zgodnie z poleceniami,
- zna techniki prawidłowego czytania,
czyta zachowując odpowiednie tempo,
umie prawidłowo sformułować wypowiedź ustną,
4.
Zajęcia logopedyczne, prowadzone przez panią Krystynę
Stefanowicz
Cel główny terapii logopedycznej:
-poprawna artykulacja głosek
-poprawna pisownia i wymowa wyrazów w zakresie
omawianych głosek
Cele szczegółowe:
-kształtowanie prawidłowej mowy poprzez
korygowanie zaburzeń w zakresie
strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej
-stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy
-doskonalenie wymowy już ukształtowanej
-wdrażanie do praktycznego wykorzystania
nawyków poprawnej wymowy
przyswojonej w toku ćwiczeń
Zadania:
-usprawnienie narządów mowy
-wywołanie głosek
-usprawnienie techniki czytania i pisania
-usunięcie wadliwych form realizacji dźwięków i
wytworzenie na ich miejsce
nowych prawidłowych,
Metody:
-ćwiczenia logopedyczne- oddechowe, fonacyjne,
artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję
narządów mowy.
-pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów
artykulacyjnych
-mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych
za pomocą szpatułek
-odczytywanie mowy z ruchu ust
-wykorzystanie nieartykułowanych dźwięków lub
czynności fizjologicznych do tworzenia nowych głosek(np.
wibracje warg, chuchanie)
-kontrola wzrokowa, dotykowa
-fonogesty
-mowa wydłużona
-gesty umowne
-mówienie rytmiczne
Formy pracy:
-praca zbiorowa
-praca indywidualna
-praca grupowa
|