ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 

W SOKÓŁCE


Ostatnia aktualizacja: 09 października 2013

Strona główna

          

 

 

 

 

 

"Szkoła z klasą"

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach

Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Dyrekcja

Wydarzenia

Komunikaty

Nauczyciele

Sport

Biblioteka

Świetlica

Koło wolontariatu

Koło miłośników historii

Koło szachowe

Plan zajęć

Samorząd uczniowski

Dokumenty szkolne

Klasy

Rada Rodziców

Historia

Linki

Patron szkoły


© ZSO w Sokółce 2008

     

 

W Zespole Szkół Ogólnokształcących jest realizowany projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego funduszu społecznego „SZKOŁA Z KLASĄ”. W ramach projektu w klasach edukacji wczesnoszkolnej są prowadzone następujące zajęcia:

1. Zajęcia rozwijające zainteresowania: koło matematyczno – przyrodnicze, prowadzone przez panią Jolantę Paruk

Cele główne:
- wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego potrzeb edukacyjnych,
- rozwijanie zainteresowań matematycznych i przyrodniczych,
- doskonalenie umiejętności ogólnych, przedmiotowych i ponad      przedmiotowych.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności twórczego modyfikowania zdobytych wiadomości poprzez dostrzeganie i rozwiązywanie problemów,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności,
- rozwijanie i wzmacnianie motywacji do poznania świata ,planowania własnych badań, testowania własnych hipotez,
- kształtowanie umiejętności obcowania z przyrodą, kreowanie aktywnych postaw proekologicznych,
- poznawanie efektywnych zasad współdziałania w zespole, zasad dobrej organizacji pracy ,dyscypliny myślenia, prezentacji własnego punktu widzenia tolerancji wobec innych,
- wdrażanie do logicznego i samodzielnego rozumowania, wyciągania wniosków,
-zdobycie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji,
-uwrażliwianie na piękno krajobrazów Polski i świata,
-poszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych wykraczających poza program nauczania,
-rozwijanie matematycznego myślenia poprzez dokonywanie analizy i rozwiązywanie zadań tekstowych, korzystanie z pojęć i własności matematycznych.


2. Zajęcia dla uczniów z trudnościami  w zdobywaniu umiejętności matematycznych, prowadzone przez panią Barbarę Tolko i Dorotę Kamińską

Cel główny:

Głównym celem zajęć jest wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów będących przyczyną trudności szkolnych,
zachęcenie ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki, zniwelowanie przykrych doświadczeń związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki.

Cele szczegółowe:
-rozwijanie umiejętności matematycznych,

-kształtowanie pojęć matematycznych,

- rozbudzanie zainteresowań, wyrabianie własnej motywacji do (pracy) nauki,
- ułatwienie dziecku umiejętności liczenia poprzez ćwiczenia koncentracji uwagi, rozwijanie spostrzegawczości,

- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w życiu codziennym,

- wyrabianie poczucia własnej wartości,
- motywowanie do przezwyciężania trudności w nauce.
Zasady pracy:
- Indywidualizacja, czyli dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów (dla każdego inne)
- Zasada stopniowania trudności (przechodzenie od prostych zajęć do złożonych).
- Zasada systematyczności : indywidualizacja i modyfikacja wymagań dostosowanych do możliwości dziecka.
Metody:
- rozwiązywanie zadań,
- ćwiczenia,
- gry i zabawy

Przewidywane osiągnięcia uczniów.
W wyniku realizacji programu uczeń:
- wyodrębnia zbiór i przelicza jego elementy,
- tworzy zbiory spełniające określony warunek,
- zna cyfrowy i słowny zapis liczby,
- sprawnie wykonuje cztery podstawowe działania matematyczne,
- zna sposoby ułatwiające dodawanie i odejmowanie liczb,
- rozwiązuje proste zadania tekstowe,
- zna figury geometryczne,
- wykonuje obliczenia pieniężne,
- potrafi wykonać proste obliczenia zegarowe i kalendarzowe,
- odczytuje wskazania termometru.
 


3. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, prowadzone przez panią Barbarę Tolko.      

Cele ogólne:

- opanowanie znajomości zasad ortograficznych,

- zastosowanie poznanych zasad ortograficznych w pracach pisemnych – eliminacja błędów,

- rozwijanie świadomości norm językowych

- ształtowanie właściwego poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych,

- kształtowanie właściwego poziomu graficznego pisma oraz tempa pisania,

- wykształcenie poprawności artykulacyjnej wypowiedzi,

- kształtowanie właściwej techniki i tempa czytania,

- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

Cele szczegółowe
Uczeń:

- zna podstawowe zasady ortograficzne oraz prawidłowo rozumie treści formułowane z ich użyciem,

- orientuje się, jakie błędy popełnił i umie je samodzielnie poprawić,

- umie zastosować poznane zasady ortograficzne w pracach pisemnych, pisze zgodnie z normą językową,

- tworzy wypowiedzi o określonej funkcji za pomocą odpowiednio dobranych środków językowych,

- pisze czytelnie oraz we właściwym tempie,

- zna zasady poprawnej artykulacji,

- umie odpowiednio intonować i modulować głos,

- czyta ze zrozumieniem teksty o różnym zabarwieniu emocjonalnym,

- wykorzystuje potrzebne informacje z tekstu o charakterze informacyjnym i stosuje je zgodnie z poleceniami,

- zna techniki prawidłowego czytania,

czyta zachowując odpowiednie tempo,

umie prawidłowo sformułować wypowiedź ustną,

 


4. Zajęcia logopedyczne, prowadzone przez panią Krystynę Stefanowicz

Cel główny terapii logopedycznej:

-poprawna artykulacja głosek

-poprawna pisownia i wymowa wyrazów w zakresie omawianych głosek

Cele szczegółowe:

-kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie

strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej

-stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy

-doskonalenie wymowy już ukształtowanej

-wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy

przyswojonej w toku ćwiczeń

Zadania:

-usprawnienie narządów mowy

-wywołanie głosek

-usprawnienie techniki czytania i pisania

-usunięcie wadliwych form realizacji dźwięków i wytworzenie na ich miejsce

nowych prawidłowych,

Metody:

-ćwiczenia logopedyczne- oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy.

-pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych

-mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych za pomocą szpatułek

-odczytywanie mowy z ruchu ust

-wykorzystanie nieartykułowanych dźwięków lub czynności fizjologicznych do tworzenia nowych głosek(np. wibracje warg, chuchanie)

-kontrola wzrokowa, dotykowa

-fonogesty

-mowa wydłużona

-gesty umowne

-mówienie rytmiczne

Formy pracy:

-praca zbiorowa

-praca indywidualna

-praca grupowa