Mądra szkoła czyta dzieciom

Wspólne czytanie – 4 listopada 2016 r.

W styczniu 2015 r. nasza szkoła przystąpiła do programu „Mądra szkoła czyta dzieciom, realizowanego przez Fundację ABCXXI w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. Chcemy zachęcić do czytania i pokazać, że książka może być przygodą, inspiracją do zabawy, skarbnicą wiedzy, pomocą w rozwiązywaniu problemów, sposobem na poszerzanie horyzontów myśli. W dniu dzisiejszym zorganizowaliśmy spotkanie edukacyjne z udziałem pana burmistrza Sokółki Adama Kowalczuka oraz rodziców. Uczniowie musieli wykazać się wiedzą czytelniczą: odgadywali tytuły książek na podstawie rekwizytów, zagadek, czytanych przez rodziców fragmentów i ilustracji. Rozstrzygnęliśmy też konkurs na przebranie za bohatera literackiego, przyznając ex aequo same pierwsze miejsca, gdyż wszystkie stroje były wspaniałe, pomysłowe i jednakowo piękne. Na koniec pan burmistrz wraz z panią dyrektor ZSO Anną Andrzejewską i paniami z kształcenia zintegrowanego czytali fragmenty książki Magdaleny Zarębskiej „Kraina Nieczytania”. Udział rodziców w dzisiejszym spotkaniu był niezwykle ważny, gdyż nawyk codziennego kontaktu ze słowem pisanym wyrabia się w domu, szkoła ten proces jedynie wspomaga i utrwala. Nie zawsze jest czas, by poświęcić na poczytanie kilka minut lekcji, ale dłuższe czytanie regularnie odbywa się w bibliotece i świetlicy szkolnej.

Uroczystość przygotowały nauczycielki klas początkowych i świetlicy (panie: Barbara Chancewicz, Dorota Kamińska, Zofia Kowalczuk, Barbara Borowska, Ewa Harasimowicz, Jolanta Paruk , Danuta Szczesiul, Lucyna Dowgiert), przy współpracy z panem Sławomirem Rochalskim i Radosławem Kacunelem. Dekoracja autorstwa pani Jolanta Paruk. Nagrody rzeczowe do konkursu na strój pozyskano ze środków własnych.

„MĄDRA SZKOŁA CZYTA DZIECIOM”

(w oparciu o stronę www.calapolskaczytadzieciom.pl)

8 stycznia 2015 r. uczniowie klas edukacji wczesnoszkolnej ZSO przystąpili do ogólnopolskiej akcji „Mądra szkoła czyta dzieciom”, będącej nową odsłoną kampanii społecznej prowadzonej przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, tym razem adresowaną do szkół. Jej celem jest wprowadzenie do programu zajęć codziennego czytania uczniom – dla przyjemności, a nie z konieczności.

Badania przeprowadzone przez Fundację potwierdzają, że codzienne czytanie dzieciom w szkole wpływa znacząco na poprawę ich umiejętności językowych, intelektualnych i społecznych oraz podnosi poziom czytelnictwa wśród uczniów. Jest to szczególnie ważne wobec spadku umiejętności językowych dzieci i młodzieży oraz spadku czytelnictwa. Ponieważ większość dzieci w wieku szkolnym nie chce czytać, trzeba im czytać na głos, ale tak, by czytanie zawsze kojarzyło im się z przyjemnością, wybierając wspólnie ciekawe książki, czytając je z zaangażowaniem i nigdy nie traktując czytania uczniom na głos jako wstępu do odpytywania lub stawiania stopni.

Czytanie dzieciom to skuteczny sposób na wychowanie czytelnika – człowieka, który stale poszerza swą wiedzę i buduje mądrość, ma bowiem do czynienia z dorobkiem największych umysłów z różnych dziedzin i epok. Ludzie, którzy czytają, podejmują lepsze decyzje, mają szansę na lepszą pracę, lepsze relacje z ludźmi, a nawet na dłuższe życie. Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na mądrych, kulturalnych i samodzielnych ludzi – czytajmy im. Warto zacząć od urodzenia, gdyż fundamentem umiejętności językowych jest dobre osłuchanie się z bogatym i poprawnym językiem, jaki niesie tekst literacki – i nie zaprzestawać, gdy dziecko potrafi już czytać samo, gdyż samotne zmaganie się z tekstem jest dla niego przez długi czas zajęciem trudnym i zniechęcającym, zwłaszcza wobec konkurencji mediów elektronicznych.

Dzieci, którym nikt nie czyta i z nimi nie rozmawia, rozpoczynają edukację bez podstawowej bazy, jaką jest bogate słownictwo i umiejętność myślenia. Już na początku szkoły ich szanse na sukces są ograniczone i z czasem maleją. Nie rozumieją tekstów i poleceń, nie potrafią się wypowiadać, nie mają motywacji do nauki, ich deficyty językowe przekładają się też na brak umiejętności społecznych i frustrację, co sprawia, że konflikty rozwiązują nie za pomocą słów, lecz przemocy.

UNIWERSALNE ZASADY CODZIENNEGO CZYTANIA DZIECIOM W SZKOLE I POZA NIĄ
Czytamy zawsze w atmosferze entuzjazmu i zachwytu dzieckiem i książką

  • Codziennie, regularnie, dobrze jest wybrać stałą porę i stworzyć rytuał czytania
  • Zawsze z myślą o sprawieniu dziecku przyjemności, nie za karę, czy z obowiązku– celem jest wyrobienie u dziecka trwałego skojarzenia czytania z przyjemnością
  • Wybieramy książki interesujące i odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dziecka – uwzględniamy jego reakcje Chronimy wrażliwość dziecka – nie wzbudzamy lęków i napięć
  • Dopasowujemy czas czytania do umiejętności skupienia się dziecka – zaczynamy od kilku minut – Nie zmuszamy dziecka, by siedziało spokojnie i bez ruchu – może się bawić, słuchając
  • Nie pozostawiamy dziecka z książką samotnie, gdy już zna litery, gdyż zniechęci się do czytania. Czytanie jest wtedy zbyt trudne, a dziecko traci główną atrakcję czytania: bliskość ważnej osoby

ZŁOTA LISTA KSIĄŻEK opracowanych i polecanych przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”

Dobra literatura dla dzieci powinna wspierać zdrowy rozwój dziecka we wszystkich wymiarach: emocjonalnym, poznawczym, intelektualnym, społecznym, kulturalnym i moralnym. Książki powinny służyć rozwojowi języka i empatii, nauce myślenia – logicznego, krytycznego, a także abstrakcyjnego, wspieraniu zainteresowań i otwartości na świat, poszerzaniu wiedzy, rozwijaniu życzliwości do innych, poczucia humoru, dobrego smaku, uwrażliwianiu na piękno, wzmacnianiu poczucia własnej wartości i prawego charakteru – słowem wspieraniu i rozwijaniu potencjału oraz najlepszych cech dziecka.

Oto propozycje dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym:

Wiek 6 – 8 lat:
Heather Amery – „Mity greckie dla najmłodszych”
Marcin Brykczyński – „Ni pies, ni wydra”
Jan Brzechwa – „Pchła Szachrajka”, „Szelmostwa Lisa Witalisa”
Sebastian Cichocki – „S.Z.T.U.K.A. Szalenie zajmujące twory utalentowanych i krnąbrnych artystów”
Wanda Chotomska – „Wanda Chotomska dzieciom”
Dorota Gellner – „Krawcowe”, „Zając”
Hanna Gill-Piątek, Henryka Krzywonos – „Bieda. Przewodnik dla dzieci”
Kamil Giżycki – „Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego”
Frances Hodgson Burnett – „Mała księżniczka”
Tove Jansson – seria o Muminkach
Roksana Jędrzejewska-Wróbel – „Kosmita”
Grzegorz Kasdepke – „Detektyw Pozytywka”
Erich Kästner –„35 maja”
Ludwik Jerzy Kern – „Wiersze dla dzieci”, „Ferdynand Wspaniały”
Astrid Lindgren – „Dzieci z Bullerbyn”, „Mio, mój Mio”
Wanda Markowska, Anna Milska – „Baśnie z dalekich wysp i lądów”
Daniel Mizieliński, Aleksandra Machowiak – „D.O.M.E.K.”
Anna Onichimowska – „Najwyższa góra świata”
Grey Owl – „Przygody Sajo i małych bobrów”
Joanna Papuzińska – „Asiunia”
Małgorzata Strzałkowska – „Rady nie od parady”, „Wiersze, że aż strach”, „Wierszyki łamiące język”i, „Gimnastyka dla języka”
Barbara Tylicka – „Generał Ciupinek”
Anne Cath. Westly – „8+2 i ciężarówka”
Praca zbiorowa – „Śpiewająca Lipka. Baśnie Słowian Zachodnich”

Wiek 8-10 lat:
Edmund de Amicis – „Serce”
Paweł Beręsewicz – „Czy wojna jest dla dziewczyn?”, „Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek” „Noskawery”
Frances Hodgson Burnett – „Tajemniczy ogród”
Jack Canfield, Irene Dunlap, Patty Hansen, Mark V. Hansen – „Balsam dla duszy dziecka”
Andrew Clements – „Fryndel”
Iwona Chmielewska – „Pamiętnik Blumki”
Roald Dahl – „Matylda”
Andrzej Grabowski – „Zenek i mrówki”
Anna Kamieńska – „Książka nad książkami”
Rudyard Kipling – „Księga dżungli”
Eric Knight – „Lassie, wróć!”
Astrid Lindgren – „Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga”
Clive Staples Lewis – „Opowieści z Narnii”
Andrzej Maleszka – „Magiczne drzewo”
Olga Masiuk – „Lenka, Fryderyk i podróże”
Lucy M. Montgomery – „Ania z Zielonego Wzgórza”
Anna Onichimowska – „Dzień czekolady”
Ida Pierelotkin – „Ala Betka”
René Gościnny, Jean-Jacques Sempe– seria o Mikołajku
Renata Piątkowska – „Wszystkie moje mamy”
Barbara Stenka – „Masło przygodowe”
Małgorzata Strzałkowska – „Zbzikowane wierszyki łamiące język” ; „Pejzaż z gżegżółką”
Katarzyna Terechowicz, Wojciech Cesarz – „Pamiętnik grzecznego psa #”
Mark Twain – „Przygody Tomka Sawyera”; „Królewicz i żebrak”
Rafał Witek – „Klub latających ciotek”